組込み方法論の比較

先日買った『組込みソフトウェア開発のための構造化モデリング 要求定義/分析/設計からソースコード作成までソフトウェア開発上流工程の基本を構造化手法に学ぶ』がなかなか面白かったので、『組み込みUML―eUMLによるオブジェクト指向組み込みシステム開発 (OOP Foundations)』、『Real-Time UML: Developing Efficient Objects for Embedded Systems (2nd Edition) (Addison-wesley Object Technology Series)』と比較してみた。
今日はとりあえず項目の事実関係の比較である。

Real-Time UML: Developing Efficient Objects for Embedded Systems (2nd Edition) (Addison-wesley Object Technology Series)』は第2版。第1版の『Real-Time Uml: Developing Efficient Objects for Embedded Systems (Addison-Wesley Object Technology Series)』は手元にあったのだけれど、最新は『Real Time UML: Advances in the UML for Real-Time Systems (Addison-Wesley Object Technology Series)』の第3版のようである。第3版は早速発注。
他に『Doing Hard Time: Developing Real-Time Systems with UML, Objects, Frameworks, and Patterns (Addison-wesley Object Technology Series)』、『Designing Concurrent, Distributed, and Real-Time Applications with UML (Addison-Wesley Object Technology Series)』、『Real-Time Design Patterns: Robust Scalable Architecture for Real-Time Systems (Addison-Wesley Object Technology Series)』というのも手元にあるけれど、これらはまた別の機会に比較してみたい。

組込みソフトウェア開発のための構造化モデリング 要求定義/分析/設計からソースコード作成までソフトウェア開発上流工程の基本を構造化手法に学ぶ

組込みソフトウェア開発のための構造化モデリング 要求定義/分析/設計からソースコード作成までソフトウェア開発上流工程の基本を構造化手法に学ぶ

組み込みUML―eUMLによるオブジェクト指向組み込みシステム開発 (OOP Foundations)

組み込みUML―eUMLによるオブジェクト指向組み込みシステム開発 (OOP Foundations)

Real-Time UML: Developing Efficient Objects for Embedded Systems (2nd Edition) (Addison-wesley Object Technology Series)

Real-Time UML: Developing Efficient Objects for Embedded Systems (2nd Edition) (Addison-wesley Object Technology Series)

翻訳:『リアルタイムUML―オブジェクト指向による組込みシステム開発入門 (Object Oriented Selection)

  • Requirements Analysis
    • Actor, Events, Scenarios, State(+)
    • Use case diagram, Sequence diagram(+), Statechart(+)[, Context diagram(-)]
  • Analysis : Defining the Object Structure
    • Object identification strategies, Object associations, Class relationships
    • Class diagrams, Sequence diagrams
  • Analysis : Defining Object Behavior
    • Simple behavior, Continuos behavior, State behavior
    • State, Or-state(+), And-state(+), Event, Transition, Action(+), Pseudostate(+)
    • Statechart, Operation
  • Architectural Design
    • Design phases, Architectural design, Active object, Architectural patterns
    • Node, Component(+), Multiprocessor systems, Communication
    • Deployment diagram, Component diagram, Task diagram
  • Mechanistic Design
    • Mechanistic design patterns, Observer Pattern, MVC Pattern, Transaction Pattern, Smart Pointer Pattern, Container Pattern, Interface Pattern, Policy Pattern, Rendezvous Pattern, State Pattern, State Table Pattern
  • Detailed Design
    • Geekosphere, Data structure, Derived attribute, Data collections, Realizing associations, Operations, Visibility, Alogorithms, Exceptions

(+)は第2版で追加されたもの。(-)は第2版で削除されたもの。